CAMPANYA 3: ÉS ARA O MAI

 


PER QUÈ AQUESTA CAMPANYA?

L'impacte mediambiental de la indústria de la moda va molt condicionada per l'impacte dels "influencers". Les persones influents de la moda fan que nosaltres tendim al consumisme innecessari fent que compren quantitats exagerades de roba que a la llarga acabem sense utilitzar, o fins i tot que acabem llençant als fems. Això té greus impactes mediambientals que acaben produint tones de tèxtils contaminants al desert, contaminació d'aigües de rius, d'ecosistemes marins... i també acaba produint explotació infantil en països subdesenvolupats.


Al llarg d'aquest any, mitjançant l'assignatura de Ciències del Medi Ambient, ens hem anat adonant de la situació de perill en què es troba el nostre planeta terra. Ens hem adonat, a més, que un dels fets que accentuen aquesta situació de deteriorament és el consumisme. El consum, avui dia, és una activitat que ja no només té a veure amb allò que és material. És a dir, no és un simple procés econòmic i utilitari; sinó tot un fenomen que va més lligat al desig de convertir-se en un determinat tipus de persona, que no a una necessitat biològica. Hem arribat a un punt en què la roba no importa per ella mateixa, sinó pel que significa de cara a la societat. I això, en gran part, és una conseqüència de les persones influencers que insten a continuar amb aquesta societat consumista que no fa més que posar en perill els ecosistemes.


PER TANT... QUÈ VOLEM ACONSEGUIR?


Amb aquesta campanya volem, primerament, demostrar l'impacte de les persones "influencers" sobre la societat pel que fa a la moda, que de manera inconscient afecten el medi ambient i deterioren el planeta Terra. Volem demostrar a la gent i conscienciar a les persones dels greus impactes mediambientals que comporta comprar quantitat exagerada de roba. D'aquesta manera, al mateix temps, volem incentivar la moda sostenible. Un tipus de consum que ens ajudi a construir un planeta millor, amb millors condicions de vida, aigües més netes, paisatges més ecològics, oceans menys contaminats...



COM ACONSEGUIR-HO?


Per aconseguir el nostre objectiu, elaborarem una sèrie de materials audiovisuals que desitgem puguin ajudar a prendre consciència. Pretenem que siguin materials impactants a simple vista, que "enganxin" a la gent i els obligui a reflexionar. Volem compromís en la societat, i per això és necessari cridar l'atenció i encendre la bombeta de la reflexió.



En aquest sentit, primerament, elaborarem una enquesta a la joventut. Concretament, anirà dirigida als alumnes de l'IES Joan Ramis i Ramis. Amb aquesta, el nostre objectiu principal és fer un estudi més complert sobre els impactes que es produeixen des d'un sector més petit, i així arribar a unes conclusions determinants per posar solució al problema. A més a més, volem començar a fer reflexionar a tot l'alumnat. Amb preguntes que els obliguin a pensar en com és el seu estil de vida pel que fa a la moda: és sostenible la manera què consumeixen? Poden fer alguna cosa per canviar-ho, si no és així? Com afecta la seva manera de consumir al nostre planeta Terra?


Aquestes són les preguntes que pretenem que es facin un cop hagin acabat de respondre l'enquesta:


  • APROFITES ROBA TEMPORADES PASSADES?
    • SI
    • Algunes peces de roba
    • NO

  • QUANTES PECES DE ROBA A L'ANY SOLS COMPRAR?
    • 5-6
    • 10-12
    • +15

  • QUIN TANT PER CENT DE LA ROBA QUE TENS EMPRES?
    • 100%
    • 75%
    • 50%
    • menys del 25%

  • QUÈ FAS AMB LA ROBA QUAN JA NO L'EMPRES?
    • la tir
    • la regal a familiars/amics
    • la guard
    • la don a la beneficiència

Per altra banda, efectuarem un vídeo de conscienciació, en què les preguntes que esperem que s'hagin plantejat amb l'anterior enquesta es responguin totes soles: el model consumista que estimulen les persones influencers és el que deteriora el planeta. Sobretot amb aquest vídeo cerquem crear un impacte a totes les persones que el visualitzin, i que, com a mínim, es plantegin canviar el seu estil de vida.




I finalment, posarem en marxa un cartell publicitari que enviarem a l'alumnat i penjarem pels carrers, per l'institut, etc. Amb aquest, ja pretenem donar una solució al problema plantejat amb el vídeo anterior. I estimular el consum ecològic en contraposició al consumisme que insten a efectuar les persones influencers.


RESULTATS

Aquí teniu els gràfics dels resultats obtinguts:

Amb els resultats que ens han donat les estadístiques podem observar com els nostres alumnes no son gens conscients dels efectes que té la indústria tèxtil al medi ambient. Com podem observar un percentatge molt petit no aprofita roba d’altres temporades, cosa que limita molt la vida útil de la roba i fa que cada temporada es comprin roba nova. També hi ha un percentatge molt gran de alumnes que no mira d’on prové la roba que compra això alimenta a la producció a països amb vies de desenvolupament que és molt perjudicial per el medi amient a n’aquelles zones i normalment hi ha una explotació dels treballadors. L’ enquesta que ens ha sorprès mes es la setena dels qüestionari referida a la que es fa amb la roba que ja no s'utilitza. En aquesta enquesta observem com els alumnes si que donen la seva roba i com els hi donen una segona vida útil a la roba, això ens fa veure que anem pel bon camí, però encara queda molt per fer.


Hem d’actuar JA!


REFLEXIÓ FINAL DE LA CAMPANYA


En conclusió, aquesta campanya ens ha ajudat a ser més conscients de l'impacte sobre la Terra, de comprar un peça de roba i d'aquesta manera saber com actuar per no continuar deteriorant les condicions del medi ambient. Trobem que ha estat una gran iniciativa per aportar el nostre gra d'arena en la lluita contra la contaminació d'una de les indústries més contaminants del moment.


Està clar que els recursos amb els quals comptem o la situació en què estem no ajuden a crear una campanya de gran difusió i arribar a aconseguir els efectes que qualsevol campanya requereix. Però, així i tot, nosaltres considerem que ha estat una excel·lent manera d'arribar a més gent i poder contribuir a la conscienciació social per tal d'animar als joves del nostre institut a ser més sostenibles i més conscients dels efectes perjudicials del consumisme de la moda al nostre planeta.



    Cristina, Carlota, Marta V, Marta T, Maite, Maria i Isabel



Comentaris

Entrades populars